|
J. Vertommen, V. Van den Broeck en M. B. Manuel Y Keenoy Laboratorium endocrinologie, metabole ziekten en nutritiepathologie Universitaire Instelling Antwerpen
Sedert het begin van deze eeuw heeft men progressief de magnesiuminname zien dalen. De Westerse eetgewoonten zijn geëvolueerd naar het gebruik van meer geraffineerde voedingsmiddelen die over het algemeen minder mineralen bevatten dan de oorspronkelijke natuurproducten zoals volkorengranen, groenten en noten. 15 tot 20 % van de Westerse bevolking zou tekenen van een chronische hypomagnesiëmie vertonen. In een grote populatiestudie in Frankrijk (SUVIMAX) (1) blijkt uit metingen bij meer dan 5.000 volwassenen dat slechts 1/4 van de mensen zijn dagelijkse Mg-behoefte dekt, 1/3 haalt nauwelijks 20% van de dagelijkse aanbeveling. Recent onderzoek (2) toont dat veel jongeren uit onze contreien evenmin de aanbevolen norm halen, grotendeels als gevolg van een onevenwichtig en éénzijdig eetpatroon. Met het oog op deze problematiek werd in het kader van een proefschrift onderzocht of magnesiumrijk drinkwater hierbij mogelijk een oplossing kan bieden.
Lees het volledige artikel |
|